Almindelige misforståelser af Bitcoin

Bitcoin er så meget anderledes end nogen af de systemer og teknologier vi allerede kender og forstår, netop derfor bliver bitcoin ofte misforstået og fejlfortolket.

Problemet er specielt stort i pressen, hvor journalister kun sjældent har tid til at gå til bunds i et emne. Den danske presse vil have en meget stor indflydelse på hvornår og specielt hvordan Danmark vil drage nytte af Bitcoin, derfor har vi i Dansk Bitcoinforening afsat store ressourcer til at assistere danske journalister, og vi hjælper gerne.

Her er en liste over de mest almindelige misforståelser:

Bitcoin er umuligt at spore da den er anonym.

NEJ! Alle transaktioner bliver gemt til evig tid i en offentlig Blockchain-log. I denne log fremgår det utvetydigt hvilke mønter der er blevet overført fra hvilke adresser samt hvornår.

Der er dog ikke i denne Blockchain ikke nogen direkte information om hvem de forskellige adresser tilhører. Man kan sammenligne det med at de fleste også tror de er anonyme når de læser websider på nettet.

Både almindelig webside surfen på nettet, email og handel med Bitcoins, KAN gøres anonymt, men det kræver et meget højt teknisk brugerniveau og et stort stykke arbejde at skjule og krypterer alt sin kommunikation.

Bitcoin er opfundet/styret af en Japansk mand ved navn Satoshi Nakamoto.

NEJ! Bitcoin blev opfundet af en person der benyttede ”Satoshi Nakamoto” som alias, netop fordi personen eller gruppen ønskede at være anonym. Der er ingen som ved hvem denne person eller gruppe var, men det har formegentlig været en gruppe med en stærk baggrund indenfor kryptologi.

Bitcoin bliver løbende udviklet og forbedret af alle dem der frivilligt lægger et større eller mindre stykke arbejde. Al udvikling sker som open source, dvs. der er ikke muligheder for at holde noget hemmeligt, og udviklingen sker demokratisk blandt alle dem der ønsker at deltage.

Bitcoin er fup og svindel

NEJ! Netop fordi Bitcoin er open source, kan alle mennesker til en hver tid hente hele kildekoden og få en programmør til at læse den igennem.

Bitcoin er baseret på et decentraliseret netværk, præcis ligesom Internettet er det. Hvis Bitcoin er fup og svindel, så vil det svare til at sige hele Internettet er fup og svindel.

Bitcoin er værdiløst

NEJ! Bitcoins valuta er lige som alle andre valutaer kun værdifulde så længe de kan byttes til varer og ydelser. Selv om Bitcoins stadig er meget ukendt, er der allerede flere hundrede steder i verden Bitcoins kan veksles til anden valuta eller vare.

Derudover er der mange virksomheder som tilbyder at købe/sælge Bitcoin imod de gængse valutaer såsom dollars, euro samt danske kroner.

Bitcoin er kun penge

NEJ! Bitcoin teknologien er så sikker og nemt tilgængelig at det skaber en åbenlys platform for andre systemer, som Domain navnesystemer, elektroniske kontakter, osv.

Teknologien kan også bruges til at gemme dokumenter. Disse dokumenter får et tidsstempel, så man kan bevise at et dokument har været til stede på et tidspunkt. Man kunne f.eks. sagtens forestille sig et patentsystem baseret på denne teknologi, hvor det handler om at komme først med sin ansøgning.