Sælg Bitcoin – hvordan sælger du Bitcoins?

Når man ejer nogle Bitcoins, vil det for nogen også være meget interessant at sælge dem igen. Selvom man kan bruge sine Bitcoins mange steder, og listen fortsætter, så er det også rart at vide de repræsenterer en reel værdi.

Det er derfor også muligt at sælge sine Bitcoins, og dermed få kontanter ud på sin bankkonto igen. Ligesom når man køber Bitcoins, er der en del forskellige steder hvor man kan få solgt sine Bitcoins.

Det er værd at bemærke det er nemmere at købe Bitcoins, end at sælge dem. Ofte er der nogle øvre grænser ved salg, simpelthen fordi dem som udøver denne service ønsker at beskytte sig selv.

Salg af Bitcoins igennem videreforhandlere

Når man sælger Bitcoins igennem en videreforhandler, så modtager videreforhandleren dine Bitcoins, og sætter dem til salg på en Bitcoin børs.

Når Bitcoins er solgt, overfører han et beløb til din bankkonto. Forskellen på dette og hvis du selv solgte på børsen, er at der er en længere ventetid på at få pengene ud fra børsen. Videreforhandleren køber som regel Bitcoins inde på børsen i stedet, da andre kunder ønsker at købe Bitcoins.

Salg af Bitcoins igennem en Bitcoin børs

Man kan også vælge at sælge direkte igennem en Bitcoin børs. Her sælger man Bitcoins direkte på markedet uden et gebyr.

Når pengene trækkes ud skal man være opmærksom på at der godt kan få 1-3 hverdage, og i nogle tilfælde meget mere.

Vi anbefaler BitStamp som Bitcoin børs.

Local Bitcoins

Man kan også vælge at mødes med folk face-to-face, og sælge Bitcoins der. Læs mere her.

Køb Bitcoins – hvordan får du Bitcoins

I denne artikel gennemgår vi hvordan man får fat i sine første Bitcoins. Der er mange måder at få dem på, og efter at have læst denne artikel, vil du være i stand til at vurdere hvordan du ønsker at få fat i Bitcoins.

Den nemmeste måde at købe Bitcoins på, er igennem en dansk videreforhandler. Her anbefaler vi Coinify. Her er mange af udfordringerne fjernet, og det er for langt de fleste køb, bare en bankoverførsel hvorefter du modtager dine Bitcoins indenfor 1 hverdag.

Udfordringen ved køb af Bitcoins

Hidtil har mange ønsket at kunne indtaste hvor mange kroner man ønsker at købe Bitcoins for, og derefter en knap der gjorde at man kunne indtaste sine kreditkortoplysninger.

Det er heldigvis nu blevet muligt at købe bitcoins med kreditkort.

Der er relativt få videreforhandlere, idet at når først en Bitcoin transaktion er lavet, så kan den aldrig trækkes tilbage. Det gør at hvis en hacker får adgang til en bankkonto, og dermed købte en stor mængde Bitcoins, ville de være tabt for evigt. Det gør at mange af stederne hvor man køber Bitcoins kræver at man viser identifikation såsom pas for at få lov til at handle, hvis man vil handle for mere end en mindre grænse.

Når det er sagt, så er det ret nemt at købe Bitcoins, det er bare vigtigt at forstå det er lidt mere komplekst end at købe en bog hos en online boghandel.

Vores anbefaling: Bitcoin videreforhandlere

I Danmark er der nogle få videreforhandlere. En videreforhandler har et større beløb liggende hos en Bitcoin børs, og når de modtager en bankoverførsel, køber de Bitcoins og sender til din Bitcoin adresse.

For denne service tager viderehandlerne et gebyr, som typisk ligger imellem 4.5-9 %.

Ved en danske videreforhandlere modtager du Bitcoin typisk indenfor 1 hverdag, du skal ikke sende noget identifikation (ved mindre beløb) og det er nemt.

Her kan du læse om de tre danske videreforhandlere, Dansk Bitcoin Forening anbefaler.

Køb af Bitcoins igennem en Bitcoin Børser

Bitcoin videreforhandlerne handler direkte på Bitcoin børserne. På en Bitcoin børs er der personer som køber og sælger Bitcoin direkte, og det er disse børser som afgør prisen på en Bitcoin. Når der er mange som vil købe, så stiger prisen, og når flere vil sælge, falder prisen.

På Bitcoin børser laver man en international bankoverførsel, hvor pengene ankommer på børsen indenfor 1-3 hverdage (på nogle børser dog helt op til en måned). Derudover skal du ofte indsende mange informationer for at blive ”fuldt accepteret bruger”. Det gør at du formegentlig skal indsende et scan af dit pas og give andre informationer.

Dette er dog klart den bedste løsning ved større handler, da gebyret på disse børser er meget småt.

Køb Bitcoins igennem Local Bitcoins

På LocalBitcoins kan du mødes med folk, og købe dem direkte på gaden. Her betaler du som regel med kontanter, og får Bitcoins overført i mens I mødes.

Se mere her.

Skab dine egne Bitcoins

Bitcoin bliver skabt løbende, og man kan også skabe sine egne Bitcoin. Det er vigtigt at vide: DET KAN IKKE BETALE SIG I DANMARK.

Der er ekstremt mange mennesker som bruger deres computerkræft verden over til at skabe Bitcoins, og i dag er der lavet specifikke computere kun til det formål.

Du kan læse mere om Bitcoin mining her.

Hvor kan man bruge Bitcoins

En misforståelse mange har af Bitcoins, er at man ikke kan bruge dem til noget. Det passer simpelthen ikke!

Nedenfor har vi en liste med virksomheder som accepterer Bitcoins. Heriblandt er der virksomheder som:

1xp4-9707-Single_dk_logo
Bandholm logoeb54a-retailer
logo-h-rgb

Danske virksomheder og organisationer

E-commerce

Fysiske butikker

Hotel

Partier

Internationale virksomheder

Internationalt, og især i USA, er der langt flere virksomheder som accepterer Bitcoins.

Kom igang med Bitcoins

Denne artikel har til formål at hjælpe dig med at komme i gang med Bitcoins. Hvis du er i tvivl om hvad Bitcoins er, anbefaler vi at du læser vores forklaring om Bitcoins.

For at komme i gang med Bitcoins er der 3 skridt:

1. Bitcoin wallet
  2. Køb af Bitcoins
  3. Bruge dine første Bitcoin

En Bitcoin wallet

En Bitcoin wallet er der, hvor du opbevarer dine Bitcoins. Du kan se det ligesom som din netbank. Der findes mange typer af Bitcoin wallets, men i denne artikel gennemgår vi de to simpleste: Et Bitcoin betalingskort og Blockchain.info.

Bitcoin betalingskort

Med Bitcoin betalingskort menes der en Bitcoin hardware wallet, som er egnet til hyppig brug. De fleste hardware wallets er kun til hjemmebrug og sikring af en evt. Bitcoin opsparing.

Du kan købe et Bitcoin betalingskort her:

www.BlochsTech.com

Pakken inkluderer en sikker krypteret papir wallet, instruktioner og et Bitcoin kort.
Kortet kan bruges med de telefoner de fleste Bitcoin merchants bruger og du behøver kun
kende din Bitcoin adresse og huske din PIN kode.

Blockchain.info – VIGTIGT: Brug 2-faktor autentificering (se nederst i guide)!!!

1. Du går ind på blockchain og trykker på fanen tegnebog.

2. Tryk herefter på Start en ny tegnebog, hvorefter du vil blive bedt om at indtaste din e-mail og vælge et robust password.

Vigtigt! Da Blockchain.info ikke har adgang til din Bitcoin wallet, kan de ikke sende passwordet til dig, hvis du glemmer det. Vælg derfor et password, der er nemt at huske, men svært at gætte.

3. Efter du har trykket Fortsæt vil du se nedenstående skærmbillede, som er række ord, vi anbefaler du skriver ned og gemmer et sikkert sted. Du skal bruge disse, hvis du glemmer dit password, til igen at få adgang til dine bitcoins.

4. Efter du har trykket på Fortsæt, har du nu adgang til din helt egen Bitcoin wallet og hvis du har en smartphone, kan du downloade Blockchain Wallet APP’en i App Store eller Google Play, og tage dine bitcoins med på farten.

5. Tillykke! Du har nu både en Bitcoin-wallet og en Bitcoin-adresse.

Som sidste råd fra os, anbefaler vi at du går ind og slår 2-faktor autentificering til. Dette gøres ved at klikke på Kontoinstillinger, og herefter på fanen Sikkerhed i venstre menubar.

Herinde kan du indstille hvilken form for 2-faktor autentificering, du vil bruge. Du kan eksempelvis hver gang du logger ind, modtage en SMS med en én-gangs kode, som du skal taste sammen med dit password.

Køb af Bitcoins

Når du har en Bitcoin wallet og en Bitcoin adresse (Public Key), så skal du også have nogle Bitcoins. Der er mange steder, hvor Bitcoin kan købes, men vi anbefaler en af nedenstående tre danske forhandlere, hvor det er nemt at købe Bitcoins.

WEMOVECOINS.COMCOPENHAGEN BITCOINCOINIFY
BetalingsmulighederKreditkortbetalingBankoverførselBankoverførsel
CashU
Kommission5,9 %3,9 %2,9% – 3,9 %*
BehandlingstidGaranteret indenfor 12 timerStraks mellem 8-22Kl. 10 og 17 samme dag som modtagelse af betaling
Maksimum beløb før ekstra ID7.500 DKK7.500 DKK10.000 DKK
Bruger påkrævetNejJaNej
WeMoveCoins.com
Copenhagen Bitcoin
Coinify
 * 0,5% rabat ved handel for over 10.000 DKK og 1% rabat ved handel for over 30.000 DKK

Brug dine første Bitcoins

Når du nu har modtaget dine første Bitcoins, vil det være naturligt at prøve dem. Vi anbefaler at du giver en donation til Wikipedia med Bitcoin. På den måde støtter du en fantastisk hjemmeside, samtidig med du får prøvet at bruge Bitcoin.

1. Gå ind på Bitpay.com

2. Gå ned i bunden af siden til du finder ”Try a Charity Donation Demo”

3. Udfyld det beløb du vil overføre

4. Kopier Bitcoin adressen på fakturaen kommer op