Bitcoin forretningsmodeller

Som ny teknologi, gør Bitcoin nye forretningsmodeller mulige. Som teknologi, har Bitcoin nogle af disse karakteristika:

• Bitcoin kan overføres gnidningsfrit, på tværs af landegrænser
  • Bitcoin kan overføres med meget små gebyrer
  • Bitcoin kan overføres forholdsvis anonymt
  • Alle kan oprette en wallet og begynde at modtage betalinger på under 5 minutter
  • Bagved Bitcoin er der en blockchain, hvor man kan gemme data. Man kan derfor gemme dokumenter og data
  • Alt der er i blockchain har et tidsstempel samt man kan bevise at data i blockchain var blevet lagt ind på et bestemt tidspunkt

Disse karakteristika, er alle interessante, og åbner for muligheder. Lad os gennemgå dem en af gangen:

Bitcoin kan overføres gnidningsfrit, på tværs af landegrænser

Ved at penge kan overføres gnidningsfrit, åbner det op for at man nemt kan betale folk. Hvis en virksomhed har ansat personer i lande som Indien, Egypten eller Pakistan, kan man nemt overføre løn hver måned (i modsætning til nu hvor der er gebyrer og forsinkelse).

Hvert år går 15% af Filippinernes BNP til remittance (penge som personer sender hjem til familier og veninder). Hele remittance økonomien er ekstremt interessant, da den er stærkt præget af gebyrer.

Bitcoin kan overføres med meget små gebyrer

Åbner op for mikrobetalinger. Eksempler kunne være:

• Paywalls på websites
  • Mikrobetalinger på Q/A sites, hvor man kan lægge bounties ind

Bitcoin kan overføres forholdsvis anonymt

Åbner op for salg af produkter, som folk helst ikke vil identificeres med. For teenagere kunne det være kondomer, som de ikke ønsker skal stå på deres bankkonti.

Alle kan oprette en wallet

Alle i verdenen er i stand til at oprette en wallet, uden begrænsninger. Det åbner bl.a. op for:

• Modtagelse af beløb fra den tredje verden, hvor det ikke er alle personers som har adgang til en bankkonto
  • Nystartede virksomheder og organisationer kan modtage digitale betalinger fra dag 1, i stedet for at skulle vente i måneder på en accept fra f.eks. NETS

Blockchain kan indeholde data

Blockchain er basalt set bare en lang kæde. I denne kæde kan der tilknyttes data. Dette vil f.eks. kunne gøre e-valg muligt, fordi

at der kan være andre data end bare betalinger.

Tidsstempel i blockchain

Kombinationen af data og tidsstempel, giver en mulighed for at bevise på et bestemt tidspunkt et dokument til stede. Forestil dig et globalt patentsystem, alt sammen gemt i blockchainen.

Bitcoin foredrag – hør et oplæg om den digitale valuta

Bitcoin er på manges læber, og med god grund. Bitcoin har et kæmpe potentiale, og allerede nu har Bitcoin gjort mange folk til millionærer. Men hvad er Bitcoin, og hvorfor skal man tage det seriøst?

I Dansk Bitcoinforening tror vi at det potentielt set kan erstatte store dele af den finansielle sektor. Vi tror på at mange markeder, inkl. det $514 mia. remittance marked, kan vendes på hovedet med Bitcoin. Alligevel er vi ikke naive, og ser meget objektivt på Bitcoin. Bitcoin kan gøre verden til et meget bedre sted, men der er også mange trusler mod Bitcoin.

I foreningen kan vi afholde foredrag, og tilpasse det til det oplæg I ønsker. Vi har medlemmer med forskellige kompetencer som kunne være interessant:

• Martin Carlsson som er nationaløkonom
  • Lars Holdgaard som har skrevet speciale om Bitcoin, og har en kandidatuddannelse indenfor E-Business
  • Pascal Mikkelsen som er innovationsingeniør

Foredrag om Bitcoin til virksomheder og finansielle institutioner

Hvert eneste foredrag tilpasses dem som ønsker et foredrag. Som udgangspunkt følger vi dog denne dagsorden.

• Hvad er Bitcoin
  • Hvordan bruges Bitcoin i dag?
  • Bitcoin i nethandel og fysiske butikker
  • Økosystemet omkring Bitcoin
  • Bitcoin som investering: potentiale og trusler
  • Bitcoins og fremtidsudsigter

Foredraget tager 1 time inkl. spørgsmål, men vi bliver hængende efter ønske uden ekstra betaling.

Pris: 5000 DKK

Kontakt os for at høre mere.

Foredrag om Bitcoin til uddannelsesinstitutioner

Vi holder oplæg på skoler og uddannelsesinstitutioner, og ønsker at gøre det gratis når der er i en lærende situation. Derfor er det som udgangspunkt gratis.

Denne type af foredrag vil ofte indeholde:

• Hvad er Bitcoin?
  • Hvad kan Bitcoin bruges til?
  • Hvordan ser Bitcoin ud om et par år?

Pris: Gratis

Fordele ved at modtage Bitcoins som betalingsmiddel i en virksomhed

En virksomhed har en række fordele af at modtage Bitcoins. Den største fordel er at det er uden risiko for virksomheden, fordi der kan vælges om man vil modtage kontakter via bankoverførsel eller Bitcoins.

Fordelene kan deles op 3 kategorier:

• Pris performance
  • PR og søgemaskineoptimering
  • Større målgruppe / ideologi

Pris performance

En af de store fordele ved Bitcoin er at der ikke står en stor organisation bag ved, som vi kender fra NETS i Danmark med Dankortet. Det gør at alle kan begynde at modtage Bitcoins indenfor 5 minutter, uden at pengene bliver låst eller kontrolleret.

Overførsler sker hurtigt, og verificeres automatisk. Når en betaling er verificeret, så er den sket, og kan aldrig blive overført den anden vej. Det gør at hvis en virksomhed har modtaget en betaling, så kan afsenderen ikke lave et chargeback. På den måde sikres virksomheden imod fraud.

Ved Bitcoin er der meget små betalingsgebyrer. Der betales i skrivende stund 0,0005 Bitcoin, som kan måles i ører. Hvis en Bitcoin gateway bruges, så vil gebyret være omkring 1% af hele beløbet.

Pris performance fordele kan derfor opsummeres til følgende:

• Nemt og hurtigt at gå i gang med at modtage betalinger
  • Hurtige overførsler uden chargebacks
  • Meget små betalingsgebyrer

PR og søgemaskineoptimering

Bitcoin er populært i medierne, og når en virksomhed begynder at modtage Bitcoin, får det medieomtale i medierne. Alt efter hvordan det annonceres, kan det enten komme i små eller store medier. Da datingportalen Single.dk begyndte at acceptere Bitcoins, gav det adskillige artikler i de populære danske medier.

Udover PR, giver det også nogle links til ens website. Disse links kommer både fra medier og Bitcoin sider. Det giver bedre placeringer i søgemaskinerne, og kan derfor også bruges i en SEO-strategi.

Større målgruppe / ideologi

Ved at modtage Bitcoins åbner man op for en ny gruppe personer. Der findes en gruppe af tidlige Bitcoin adapters, som sidder med en stor mængde Bitcoins. Denne gruppe vil gerne købe produkter med Bitcoins, og ved at acceptere det som betalingsmiddel, kan man derfor åbne op for en ny målgruppe.

Derudover åbner man op for hele verden. Om en betaling kommer fra Danmark eller Afrika er ligegyldigt, da gebyrer og overførselshastighed er den samme. Har en virksomhed derfor et globalt produkt, er det meget interessant at bruge Bitcoin som betalingsmiddel.

Til sidst er der også et ideologisk aspekt. Ved at modtage Bitcoin åbner man op for at alle mennesker i verden kan købe ens produkt. I Danmark er det næsten samtlige som har adgang til en bankkonto, hvilket ikke er tilfældet i den tredje verden. Med Bitcoin giver man en bank og kreditkort til alle mennesker på jordkloden. Det gør at regeringer og virksomheder ikke kan lukke ned for områder eller personer de ikke synes om. På den måde åbner man op for verdenen.

Modtag Bitcoins i din virksomhed

Virksomheder kan nemt modtage Bitcoins som betalingsmiddel, både fysisk og online. Det at modtage Bitcoins kan gøres uden nogen form for risiko, samtidig med det er billigere end de typiske betalingsmidler såsom VISA kort.

Alt efter hvilken betalingsform der vælges, kan virksomheden modtage danske kontanter i stedet for Bitcoins. På den måde er der ingen risiko for virksomheden.

Der er to strategier man kan vælge imellem betalingsformer når man som virksomhed vil modtage Bitcoins:

• Modtage Bitcoin direkte
  • Bitcoin gateway

Vi anbefaler at bruge en Bitcoin gateway, medmindre man i virksomheden har teknisk stærke folk kombineret med et system til at omdanne Bitcoins til likviditet.

Fordele og ulemper ved en Bitcoin gateway

En Bitcoin gateway er en virksomhed som først modtager Bitcoins, og opbevarer dem for virksomheden. Derefter kan virksomheden enten modtage rent Bitcoins, eller få dem sendt ud som danske kroner til en dansk bankkonto.

Ved at modtage Bitcoin direkte, modtages rent Bitcoin, som virksomheden i så fald selv skal omdanne til likviditet.

Hvis man derfor kigger på fordele og ulemper, kan det sættes op således:

TRANSAKTIONSOMKOSTNINGEROPSÆTNINGSIKKERHEDFAKTURERING
Modtage Bitcoin direktex
Bitcoin gatewayxxx

Imens det er gratis at modtage Bitcoin direkte, så koster det ofte omkring 1% i transaktionsgebyr for at bruge en Bitcoin gateway.

Opsætningen af en Bitcoin gateway er meget nemmere, fordi der ofte er plugins og API’er til de fleste store webshop-systemer.

Der er højere sikkerhed ved en Bitcoin gateway, fordi virksomheden kan vælge om de vil have kontanter eller Bitcoins ud i deres ende.

Det er nemmere at fakturere beløb igennem en Bitcoin gateway end ved direkte.

Modtag Bitcoins igennem en Bitcoin gateway

Ved at bruge en Bitcoin gateway er der hjælp til opsætning. Der er hos flere Bitcoin gateways moduler som kan installeres i de mest populære webshop systemer, kombineret med godt dokumenterede API’er, som udviklere kan programmere imod.

Modtag Bitcoins direkte

Hvis virksomheden ønsker at modtage Bitcoins direkte, er der 2 fremgangsmåder:

• Skrive en Bitcoin-adresse på deres hjemmeside
  • Programmere imod en Bitcoin server

Det er nemt at oprette en Bitcoin adresse, og denne kan sættes på en hjemmeside. Adressen kan så indgå i et købsflow. Udfordringen er hvordan ens system i så fald reagerer når der er sket en betaling. Services såsom Blockchain.info og Coinbase har nogle API’er der kan integreres imod.

Den mere avancerede, men mere fleksible metode, er at programmere imod en Bitcoin server. Ved at have en Bitcoin server kørende, kan der laves udvikling imod serveren. Det kræver dog stadigvæk adskillige timers programmering, og anbefales ikke til nybegyndere.

Offline

Den nemmeste måde at modtage Bitcoins offline, er igennem smartphone apps.